Nápověda


Nevíte si s něčím rady? Kontaktujte nás, rádi Vám pomůžeme.

 
 

Cvičte a hubněte v přírodě

Hlasovat Hlasovat Hlasovat Hlasovat Hlasovat
1 42

Obrázek 

Venkovní pohybové aktivity mohou mít mnoho podob. V současné době patří mezi nejvíce preferované běh, chůze a jízda na kole, ale můžete i posilovat. Posilování v přírodě probíhá váhou vlastního těla nebo s použitím jednoduchých pomůcek, případně využitím různých posilovacích přístrojů, které se stále častěji objevují především podél cyklostezek a v parcích.

Jízda na kole a kolečkových bruslích, běhání a chůze, plavání, tenis, volejbal… Všechny klasické letní sporty můžete ještě doplnit o nové – například o stále více populární cvičení s vlastní tělesnou váhou nebo kombinaci chůze a běhu.

Street workout – cvičení s vlastní tělesnou váhou

Už z názvu je zřejmé, že se jedná o venkovní pohybové a posilovací aktivity, ale některé cviky můžete dělat i doma. Street workout má původ v Americe, a poměrně brzy si v něm našli zálibu i v Rusku. Důvodem nebyla politika a snaha se vzájemně vyrovnávat, ale skutečnost, že právě v těchto dvou zemích je ve velkých městech mnoho veřejných parků.

Postupem času se volně dostupná zařízení objevila v mnoha dalších větších městech po celém světě. U nás je najdeme i podél některých cyklostezek. Většinou jsou to různé kladiny nebo hrazdy, někdy mají podobu zvláštní „prolézačky“ nebo různých pohyblivých kyvadel.

Street workout je oblíbený především proto, že cvičení nestojí žádné peníze a probíhá venku, můžete si tím i zpestřit běh, chůzi, jízdu na kole, koloběžce nebo kolečkových bruslích, a na internetu najdete videa s návody, jak správně cvičit. Mnohé prvky můžete cvičit i doma.

Wogging – chůze a běh

Kombinace dvou rychlostí pohybu - oblíbeného joggingu a walkingu je známá jako wogging. Wogging není nic nového, je to vlastně tzv. indiánský běh, kdy se v principu jedná o střídání klasického běhu a klidné chůze. Tento pohyb je ideální pro každého, kdo není v takové tělesné kondici, aby zvládal jen běhání a nebo ho jen běhání už nebaví. Do této aktivity je samozřejmě možné zapojit i street workout…

Wogging by se měl provozovat třikrát, maximálně čtyřikrát za týden a neměl by být delší než třicet minut. Samozřejmostí jsou kvalitní běžecké boty a dodržování pitného režimu. Při chůzi by se měly zapojit i ruce, tělo i hlavu mějte vzpřímené.

Trasu byste si měli předem projít a vybrat úseky, kde budete chodit a kde běhat. Na začátku provozování woggingu by běžecké části měly být kratší a na rovině, případně z mírným klesáním. Postupem času úseky s chůzí zkracujte a chůzi zrychlujte, běžecké části naopak postupně prodlužujte.

Začíná se čtyř až pětiminutovou chůzí, tu střídá dvou až tříminutový běh. Postupně ale intervaly chůze zkracujte a běh prodlužujte. Ideální stav po čtyř týdnech je tři minuty svižné chůze a šest minut intenzivního běhu a celkovou dobu můžete prodloužit až na hodinu.  

Další osvědčené možnosti

Jízda na kole nebo kolečkových bruslích je dnes už klasická forma sportovního pohybu, při které dochází k protažení mnoha svalů a příznivým účinkům na kardiovaskulární systém. Hubnutí při těchto sportech velmi závisí na vytrvalosti, námaze a rychlosti. Domácí alternativou kola je rotoped…

Plavání je další velmi oblíbený způsob pohybu, při kterém dochází i k snížení váhy, protahují se a zpevňují svaly celého těla a je to i vhodná relaxace po únavě z jiných sportů. Hubnutí v tomto případě závisí především na rychlosti plavání a intenzitě temp. Plavat se dnes dá celý rok.  

Švihadlo a guma jsou cvičební pomůcky, které s sebou můžete mít i v přírodě. Při dynamické skákání přes švihadlo se velmi rychle spalují tuky a tím hubnete, zároveň se procvičí mnoho svalů. Guma slouží především k účinnému protahování. Švihadlo i guma jsou zároveň vynikající přípravou pro provozování mnoha dalších sportů.

Cvičení musí být zábava

Volba vhodné sportovní aktivity je závislá na časových a prostorových možnostech, ale i na fyzické kondici. Doba jednoho cvičení by ale neměla být delší než maximálně 90 minut a mělo by se provozovat tři až čtyři dny v týdnu. Ideálně by po dvou dnech měl následovat den klidu a odpočinku. Tato pravidla byste neměli porušovat ani když se budete cítit v té nejlepší kondici.

Nezapomínejte také, že cvičení a pohyb musí pro vás být především zábava! Pokud se do nějaké aktivity budete nutit a nebude vás bavit, pak ji raději na nějaký čas nebo úplně vynechejte.

Zdeněk Urban

 

Komentáře

Zdravotní kalkulačka

:
: