Nápověda


Nevíte si s něčím rady? Kontaktujte nás, rádi Vám pomůžeme.

 
 

Potraviny

Jackfruit – ovoce, které nahradí maso

Obrázek

Už jste slyšeli o ovoci s názvem jackfruit? Na pultech supermarketů se s ním asi nesetkáte, musíte za ním vyrazit na exotické trhy nebo do obchodu s asijskými a africkými potravinami. Anebo si kupte sušený v prodejnách zdravé výživy. Určitě ho ale vyzkoušejte, v tomto článku zjistíte proč.

Pokračování

Tofu na grilu

Obrázek

Že si vegetariáni a vegani nemohou pořádně užít grilovací párty? Ale kdeže! Mohou grilovat zeleninu, vegetariáni sýry, luštěninové a zeleninové burgery a v neposlední řadě tofu. To mezi masožravci nemá příliš dobrou pověst, když ho ale vyzkoušíte ogrilované, možná změníte názor.

Pokračování

Rostlinné jogurty a sýry

Obrázek

V minulém článku jsme si přiblížili výrobu rostlinných mlék v domácích podmínkách. Pro vegany a alergiky na laktózu existují kromě nich i jiné rostlinné náhražky mléčných výrobků – smetana, jogurt, sýry… Všechny je můžete vyrobit doma, smetana je jen rostlinné mléko s menším podílem vody. Na jogurty a sýry se podíváme podrobněji.

Pokračování

Domácí rostlinná mléka

Obrázek

Stále více lidí zcela nebo alespoň částečně nahrazuje běžné kravské mléko rostlinnými nápoji, a to buď kvůli veganskému stylu života, alergii na laktózu, kvůli obsahu zdraví prospěšných látek, anebo jednoduše proto, že je to „in“. Regály obchodů jsou plné nejrůznějších rostlinných mlék, kdekoho ale může odradit jejich cena. Naučte se je raději vyrábět sami doma!

Pokračování

Čaje bez kofeinu

Obrázek

Stejně jako káva má i čaj mnoho příznivců a stylové čajovny dnes zažívají velký boom. Černé, zelené ani bílé čaje však nejsou příliš vhodné pro osoby se zvýšenou citlivostí na kofein, u nichž se může objevit zrychlená srdeční činnost, bolesti břicha, nervozita a další potíže. Ale i takoví lidé si mohou vychutnat šálek čaje, existuje totiž mnoho druhů, které kofein vůbec neobsahují.

Pokračování

Není banán jako banán

Obrázek

Banány jsou druh tropického ovoce, který je u nás k dostání už poměrně dlouho, a tak si nejspíš myslíte, že vás na nich nemůže nic překvapit. Co kdybychom vám řekli, že je to vlastně zelenina? Nebo že by se neměly jíst syrové? A že je to skvělá příloha k masu?

Pokračování

Zelená káva na hubnutí

Obrázek

Vypadá jako zelený nebo třeba kopřivový čaj, ale nenechte se zmýlit, ve skutečnosti je to káva. Nepražená arabica. Už jste ji ochutnali a na vlastní kůži vyzkoušeli její pozitivní účinky na hubnutí? Pokud chcete shodit pár kil, anebo byste se jen rádi zbavili žlučových kamenů či celulitidy, zelená káva je pro vás tím pravým nápojem.

Pokračování

Zázračná syrovátka

Obrázek

Asi každému už se stalo, že po otevření bílého jogurtu či žervé objevil vrstvičku podivné nažloutlé tekutiny. Mnoho lidí k ní má odpor a raději ji vylije, někdo možná dokonce pochybuje o zdravotní nezávadnosti onoho výrobku. Ve skutečnosti je touto tekutinou syrovátka a pro naše zdraví je nesmírně cenná.

Pokračování

Vitamin D: Jak ho získat i bez sluníčka?

Obrázek

Vitamin D patří mezi látky, které jsou pro naše tělo nezbytné, ale získává ho jen velmi těžko, především v zimním období. Vzniká totiž při dopadu slunečních paprsků na kůži, a tak není žádným překvapením, že v zimě je jeho příjem žalostně nízký. Naštěstí existují i potraviny, které vitamin D obsahují a které mohou posloužit jako jeho náhradní zdroj tehdy, když je slunečního svitu nedostatek.

Pokračování

Ochutnejte mořské řasy

Obrázek

Na podzim a především v zimě je dost obtížné dodržovat pravidlo pěti porcí ovoce a zeleniny každý den. V obchodech jsou sice k dostání plody dovážené z jihu, co si ale budeme povídat, jejich chuť a cena jen stěží splňují naše požadavky. Existuje ale zelenina, kterou si můžete ve stejné kvalitě kupovat po celý rok, a navíc je neobyčejně zdravá.

Pokračování

Nejlepší potraviny pro úpravu krevního tlaku

Obrázek

Se špatným krevním tlakem se potýká nejeden z nás. Možná vás překvapí, že se tento problém zdaleka netýká jen starších osob, ale i mladých, kteří jsou často ve stresu nebo žijí nevhodným životním stylem. S vysokým i nízkým tlakem se naštěstí dá bojovat, aniž byste se museli dopovat prášky.

Pokračování

Seitan: Místo masa pšeničný lepek

Obrázek

Čím dál tím více lidí přechází na čistě rostlinnou stravu, důvody mohou být zdravotní, ekonomické, etické či jakékoliv jiné. Každý vegan i vegetarián potřebuje hodnotný zdroj bílkovin, které ostatní přijímají hlavně z masa. Jednou z možností, jak zásobit své tělo proteiny, je seitan.

Pokračování

Tipy pro nákup a úpravu ryb

Obrázek

Kdy jindy si vychutnat čerstvě ulovenou rybu než v létě? Ryby jsou skvělé grilované, jsou lehké a svěží, což z nich činí ideální letní oběd nebo večeři. V létě se ale také vše rychleji kazí, a proto je při výběru ryb třeba zvýšená pozornost. Jak nakoupit jen zaručeně čerstvé ryby a jak s nimi následně zacházet, to se dozvíte v tomto článku.

Pokračování

Hummus není humus

Obrázek

Pokud v nabídce restaurací a fresh barů nebo na pultech supermarketů narazíte na cosi s popiskem hummus, není třeba ohrnovat nos, rozhodně se nejedná o něco nechutného. Spíše naopak, tato cizrnová pomazánka je velice výživná, lahodná a dá se ochutit mnoha způsoby.

Pokračování

Zeleninové a ovocné saláty ke grilování

Obrázek

V naší zemi snad nenajdete nikoho, kdo nerad griluje, s trochou nadsázky by se dalo říct, že je to takové naše národní hobby. Jíst pořád jen grilované maso a uzeniny je ale trochu jednotvárné a navíc nepříliš zdravé pro naše těla. Proto nezapomínejte společně s grilovanými pochoutkami servírovat i čerstvé domácí saláty.

Pokračování

Vylepšete své pokrmy lahůdkovým droždím

Obrázek

Snažíte se vařit zdravě, ale zjišťujete, že připravené pokrmy nechutnají nijak oslnivě? Nejspíš byste potřebovali nějakou kouzelnou ingredienci, která by jakékoliv jídlo dovedla k dokonalosti a navíc ho ještě obohatila o cenné minerální látky. Pro takovou přísadu nemusíte chodit do pohádky, stačí skočit do prodejny zdravé výživy a žádat lahůdkové droždí!

Pokračování

Domácí krémový sýr a jak jej využít

Obrázek

Čerstvé krémové sýry typu žervé nebo lučina jsou populární u dospělých i dětí. Můžeme je namazat na chléb nebo celozrnné pečivo, vyrobit z nich chutnou pomazánku nebo je dokonce využít k přípravě dezertů, třeba oblíbeného cheesecaku. Pokud však krémového sýru potřebujete větší množství, může se to pěkně prodražit. A přitom je tak snadné vyrobit si vlastní!

Pokračování

Pestrobarevný mangold

Obrázek

Máte rádi, když jídlo nejen dobře chutná, ale také na talíři hezky vypadá? A ještě k tomu je zdravé? Pak si jistě oblíbíte mangold – zeleninu, na kterou se poněkud zapomnělo, i když před třemi staletími byla ve střední Evropě nejoblíbenějším druhem. Je skvělou alternativou špenátu a využít se dají i jeho řapíky. Jak? To se hned dozvíte

Pokračování

Zázračný rakytník

Obrázek

Hledáte nějaký přírodní prostředek na posílení imunity po dlouhé zimě? Možností je hned několik – goji, česnek, lichořeřišnice… A nebo rakytník, drobné oranžové bobulky plné zdraví. Ty zrají od srpna do září a mají většinou nakyslou, někdy také nahořklou nebo sladkou chuť.

Pokračování

Česnek nejen proti upírům

Obrázek

Česnek patří do základní výbavy každé spíže, všichni ho známe a používáme při vaření. Někdo jeho chuť miluje, jinému stačí jen lehký náznak česnekové příchuti, někoho od jeho konzumace odrazuje nevábný zápach z úst, který obvykle následuje. Málokdo ale uvažuje o česneku jinak než jako o potravině, která dokáže ochutit pokrm. Česnek je ale mnohem víc než pouhé dochucovadlo. Chcete se o něm dozvědět víc a zjistit, v čem je tak speciální?

Pokračování

Zdravotní kalkulačka

:
: