Nápověda


Nevíte si s něčím rady? Kontaktujte nás, rádi Vám pomůžeme.

 
 

Potraviny

Ochutnejte mořské řasy

Obrázek

Na podzim a především v zimě je dost obtížné dodržovat pravidlo pěti porcí ovoce a zeleniny každý den. V obchodech jsou sice k dostání plody dovážené z jihu, co si ale budeme povídat, jejich chuť a cena jen stěží splňují naše požadavky. Existuje ale zelenina, kterou si můžete ve stejné kvalitě kupovat po celý rok, a navíc je neobyčejně zdravá.

Pokračování

Nejlepší potraviny pro úpravu krevního tlaku

Obrázek

Se špatným krevním tlakem se potýká nejeden z nás. Možná vás překvapí, že se tento problém zdaleka netýká jen starších osob, ale i mladých, kteří jsou často ve stresu nebo žijí nevhodným životním stylem. S vysokým i nízkým tlakem se naštěstí dá bojovat, aniž byste se museli dopovat prášky.

Pokračování

Seitan: Místo masa pšeničný lepek

Obrázek

Čím dál tím více lidí přechází na čistě rostlinnou stravu, důvody mohou být zdravotní, ekonomické, etické či jakékoliv jiné. Každý vegan i vegetarián potřebuje hodnotný zdroj bílkovin, které ostatní přijímají hlavně z masa. Jednou z možností, jak zásobit své tělo proteiny, je seitan.

Pokračování

Tipy pro nákup a úpravu ryb

Obrázek

Kdy jindy si vychutnat čerstvě ulovenou rybu než v létě? Ryby jsou skvělé grilované, jsou lehké a svěží, což z nich činí ideální letní oběd nebo večeři. V létě se ale také vše rychleji kazí, a proto je při výběru ryb třeba zvýšená pozornost. Jak nakoupit jen zaručeně čerstvé ryby a jak s nimi následně zacházet, to se dozvíte v tomto článku.

Pokračování

Hummus není humus

Obrázek

Pokud v nabídce restaurací a fresh barů nebo na pultech supermarketů narazíte na cosi s popiskem hummus, není třeba ohrnovat nos, rozhodně se nejedná o něco nechutného. Spíše naopak, tato cizrnová pomazánka je velice výživná, lahodná a dá se ochutit mnoha způsoby.

Pokračování

Zeleninové a ovocné saláty ke grilování

Obrázek

V naší zemi snad nenajdete nikoho, kdo nerad griluje, s trochou nadsázky by se dalo říct, že je to takové naše národní hobby. Jíst pořád jen grilované maso a uzeniny je ale trochu jednotvárné a navíc nepříliš zdravé pro naše těla. Proto nezapomínejte společně s grilovanými pochoutkami servírovat i čerstvé domácí saláty.

Pokračování

Vylepšete své pokrmy lahůdkovým droždím

Obrázek

Snažíte se vařit zdravě, ale zjišťujete, že připravené pokrmy nechutnají nijak oslnivě? Nejspíš byste potřebovali nějakou kouzelnou ingredienci, která by jakékoliv jídlo dovedla k dokonalosti a navíc ho ještě obohatila o cenné minerální látky. Pro takovou přísadu nemusíte chodit do pohádky, stačí skočit do prodejny zdravé výživy a žádat lahůdkové droždí!

Pokračování

Domácí krémový sýr a jak jej využít

Obrázek

Čerstvé krémové sýry typu žervé nebo lučina jsou populární u dospělých i dětí. Můžeme je namazat na chléb nebo celozrnné pečivo, vyrobit z nich chutnou pomazánku nebo je dokonce využít k přípravě dezertů, třeba oblíbeného cheesecaku. Pokud však krémového sýru potřebujete větší množství, může se to pěkně prodražit. A přitom je tak snadné vyrobit si vlastní!

Pokračování

Pestrobarevný mangold

Obrázek

Máte rádi, když jídlo nejen dobře chutná, ale také na talíři hezky vypadá? A ještě k tomu je zdravé? Pak si jistě oblíbíte mangold – zeleninu, na kterou se poněkud zapomnělo, i když před třemi staletími byla ve střední Evropě nejoblíbenějším druhem. Je skvělou alternativou špenátu a využít se dají i jeho řapíky. Jak? To se hned dozvíte

Pokračování

Zázračný rakytník

Obrázek

Hledáte nějaký přírodní prostředek na posílení imunity po dlouhé zimě? Možností je hned několik – goji, česnek, lichořeřišnice… A nebo rakytník, drobné oranžové bobulky plné zdraví. Ty zrají od srpna do září a mají většinou nakyslou, někdy také nahořklou nebo sladkou chuť.

Pokračování

Česnek nejen proti upírům

Obrázek

Česnek patří do základní výbavy každé spíže, všichni ho známe a používáme při vaření. Někdo jeho chuť miluje, jinému stačí jen lehký náznak česnekové příchuti, někoho od jeho konzumace odrazuje nevábný zápach z úst, který obvykle následuje. Málokdo ale uvažuje o česneku jinak než jako o potravině, která dokáže ochutit pokrm. Česnek je ale mnohem víc než pouhé dochucovadlo. Chcete se o něm dozvědět víc a zjistit, v čem je tak speciální?

Pokračování

Čím nahradit kávu

Obrázek

Řada Čechů je závislá na kávě, i když si to možná mnozí nepřipustí. Pokud ale v určitou denní dobu pociťujete nutkavou chuť na kávu a máte pocit, že ji potřebujete, abyste zvládli zbytek dne, nejspíš máte na kofeinu alespoň malou závislost. Nadměrná konzumace kofeinu však není zcela bezpečná, proto se někteří lidé rozhodli přestat pít kávu a nahradit ji některým z nápojů, které mají podobnou chuť, ale neobsahují žádný kofein. Jaké jsou možnosti?

Pokračování

Co jste nevěděli o čočce

Obrázek

Na Nový rok by si měl každý dát čočku, tedy alespoň ten, kdo chce, aby se ho v příštím roce držely peníze. Čočka svým tvarem drobné mince připomíná, což nejspíš stojí za vznikem lidového zvyku konzumace čočky nakyselo na první den v roce. Počítá se ale čočka v jakékoliv podobě, nejen jako příloha, ale také jako součást různých placiček, salátů nebo nádivek a také čočková polévka. Nemusíte zůstávat jen u běžné zelené čočky, na výběr máte také žlutou, červenou nebo dokonce černou. Nabízí se celá řada receptů s čočkou a byla by škoda si některý z nich na Nový rok neuvařit.

Pokračování

Ovoce a zelenina na vánočním stole

Obrázek

Když se řekne Vánoce, většinou si, co se jídla týče, představíme cukroví, kapra nebo řízek a bramborový salát, kachnu nebo vinnou klobásu. Když se nad tím zamyslíme, nic z toho není zrovna dietní (pokud tedy nepřipravujete nějaké odlehčené nebo dokonce raw cukroví). Když se k tomu přidá čokoláda z vánoční kolekce a šiška salámu, kterou jsme nalezli v dárkovém koši od příbuzných, a potom následuje Silvestr plný brambůrků, solených arašídů a křupek, není se čemu divit, že málem utrpíme šok, když se po Vánocích postavíme na váhu. Pokud byste rádi o Vánocích jedli i něco zdravějšího než výše jmenované, poradíme vám, jak na sváteční stůl proprašovat ovoce a zeleninu, aniž by kdokoli protestoval.

Pokračování

Veganské Vánoce

Obrázek

V dnešní době se čím dál víc lidí různých věkových kategorií rozhoduje žít bez živočišných výrobků. S nadcházejícími Vánocemi přichází palčivá otázka, co naservírovat na štědrovečerní tabuli, aby to bylo chutné, zdravé, sváteční a čistě rostlinné. Pokud tento problém právě řešíte nebo jen chcete ozvláštnit své vánoční menu, tento článek se vám pokusí pomoci. Sestavili jsme totiž pro vás kompletní veganské štědrovečerní menu a přidáme i recept na veganské cukroví.

Pokračování

Vyrobte si potravinářská barviva bez éček

Obrázek

Pečete rádi s dětmi? Teď před Vánoci je na to vhodný čas, děti smysluplně zabavíte a ještě získáte pomocníka, s nímž vám půjde práce pěkně od ruky. Mnohé děti, a to nejen děvčata, ale také chlapce, pečení nesmírně baví. Líbí se jim, že mohou uplatnit svou kreativitu a že nakonec vznikne něco, co se dá sníst a chutná skvěle. Děti rády vykrajují tvary a také zbožňují práci s barvami. Mnoho druhů vánočního cukroví i dezertů, které se pečou po celý rok, můžete obarvit potravinářskými barvivy. Raději ale nečtěte jejich složení…

Pokračování

Pickles

Obrázek

Už jste slyšeli o pickles? Určitě ano, možná o tom jen nevíte. Tento hit současnosti, který se pyšní tajemným anglickým názvem, je nám totiž znám už dlouhá staletí. Nejde o nic jiného než o kvašenou zeleninu, kterou asi každý z nás důvěrně zná od své babičky. Naši předkové začali používat kvašení z ryze praktických důvodů, chtěli uchovat své výpěstky na dlouhou dobu, aniž by se zkazily. Současně ale vytvořili jedinečný zdroj zdraví prospěšných látek, pro něž si připravujeme pickles dnes. Zkuste to s námi!

Pokračování

Tisíc podob tofu

Obrázek

Tofu si v našich končinách stále udržuje pověst gumové kostky bez chuti, kterou většina lidí v supermarketu obchází oklikou. Jen pár z nich ale tofu někdy ochutnalo, a jen několik z tohoto mála mělo možnost zakousnout se do opravdu kvalitního produktu. Protože co naplat, balené trvanlivé tofu ze supermarketu se jen stěží dokáže vyrovnat čerstvému krémovému tofu z vietnamské tržnice, které se doporučuje spotřebovat pokud možno ještě v den nákupu. Na to, jestli si sójový sýr oblíbíte nebo na něj navždy zanevřete, má velký vliv také jeho úprava. Jak tedy docílit chutného pokrmu z tofu?

Pokračování

Výroba domácího müsli není věda

Obrázek

Miska müsli s mlékem nebo bílým jogurtem je chutným a oblíbeným způsobem, jak vykročit do nového dne. Často se říká, že i zdravým, když si ale pročtete složení, zjistíte, že müsli obsahuje i to, co by nemuselo, že je například doslazované rafinovaným cukrem nebo glukózo-fruktózovým sirupem. Nebylo by tedy lepší vyrobit si vlastní müsli, které bude opravdu dobré pro vaše zdraví?

Pokračování

Železo v potravinách

Obrázek

Dobré jídlo může být potěšením, má však ale i vážnější funkci. Organismus každého z nás potřebuje důležité živiny, které získává právě z potravy. Jednou z těchto cenných látek je i železo, které je součástí krve a svalstva a při jehož nedostatku vzniká onemocnění anémie. V tomto článku jsme se zaměřili na funkce železa v těle, na to, jak poznat jeho nedostatek, a z kterých potravin ho můžeme získat.

Pokračování

Zdravotní kalkulačka

:
: