Nápověda


Nevíte si s něčím rady? Kontaktujte nás, rádi Vám pomůžeme.

 
 

Zdravý životní styl

Co vlastně znamená BIO?

Obrázek

Nejen v obchodech se zdravou výživou, ale i v supermarketech a dokonce i v drogeriích je dnes možno zakoupit produkty se značkou bio. V povědomí většiny obyvatel jde o potraviny, které jsou nějakým způsobem kvalitnější, ohleduplnější k přírodě a v neposlední řadě také dražší než běžné výrobky – to je ale dost chabý popis. Co nám toto označení ve skutečnosti říká a vyplatí se bioprodukty kupovat?

Pokračování

Zelenina jako příloha

Obrázek

Jaká příloha je ve vaší rodině nejoblíbenější? Brambory na různé způsoby, nebo raději těstoviny či dokonce houskové knedlíky? Jsou sice chutné, není ale příliš vhodné jíst je každý den. O dost zdravější varianta je zeleninová příloha – a lze ji připravit tak, že bude chutnat i těm, kdo zeleninu zrovna moc nemusí.

Pokračování

Tofu na grilu

Obrázek

Že si vegetariáni a vegani nemohou pořádně užít grilovací párty? Ale kdeže! Mohou grilovat zeleninu, vegetariáni sýry, luštěninové a zeleninové burgery a v neposlední řadě tofu. To mezi masožravci nemá příliš dobrou pověst, když ho ale vyzkoušíte ogrilované, možná změníte názor.

Pokračování

Rostlinné jogurty a sýry

Obrázek

V minulém článku jsme si přiblížili výrobu rostlinných mlék v domácích podmínkách. Pro vegany a alergiky na laktózu existují kromě nich i jiné rostlinné náhražky mléčných výrobků – smetana, jogurt, sýry… Všechny je můžete vyrobit doma, smetana je jen rostlinné mléko s menším podílem vody. Na jogurty a sýry se podíváme podrobněji.

Pokračování

Zdravé nanuky – udělejte si je doma!

Obrázek

Děsí vás složení nanuků dostupných v obchodem a příčí se vám koupit tyto „dobroty“ dětem? Na druhou stranu zase jistě nechcete, aby byly o nanuky ochuzené. A proto honem do kuchyně a vrhněte se na výrobu vlastních zdravých nanuků! Jistě potěší nejen děti, ale i dospělé.

Pokračování

Zdravé vaření v pomalém hrnci

Obrázek

V dnešním světě málokdo rád čeká. Neustále nás pronásleduje stres a časová tíseň, celé dopoledne strávíme v práci, potom je třeba vyzvednout děti z družiny, odvézt je na kroužek, nakoupit, zařídit vše potřebné, a jakmile se večer dostaneme domů, toužíme už jen po tom, aby byla co nejrychleji večeře na stole. V tom nám může pomoci pomalý hrnec.

Pokračování

Zázračná syrovátka

Obrázek

Asi každému už se stalo, že po otevření bílého jogurtu či žervé objevil vrstvičku podivné nažloutlé tekutiny. Mnoho lidí k ní má odpor a raději ji vylije, někdo možná dokonce pochybuje o zdravotní nezávadnosti onoho výrobku. Ve skutečnosti je touto tekutinou syrovátka a pro naše zdraví je nesmírně cenná.

Pokračování

Zelenina skrytá v lahodných dezertech

Obrázek

Zatímco na ovoce v koláčích, pohárech a zmrzlině jsme zvyklí, dezerty a zelenina nám k sobě moc nejdou. Do dezertu přece patří sladké věci, a to zelenina (až na meloun) není. Omyl! Zelenina se do řady dezertů velmi dobře hodí, na chuti jim rozhodně neuškodí a vniklá sladkost je pak o něco zdravější, takže si ji můžete dopřát bez výčitek.

Pokračování

Romantické sváteční menu pro vegany

Obrázek

Je hezké, když se rozhodnete oslavit svátek svatého Valentýna s milovanou osobou tak, že ji pozvete na večeři, kterou sami připravíte. Obvykle se při této příležitosti servírují například ústřice, steaky a čokoládová pěna, co romantického ale připravit, když jeden z vás (nebo dokonce oba) jí pouze rostlinnou stravu?

Pokračování

Zdravotní účinky meditace

Obrázek

V dnešním uspěchaném světě mnoho Evropanů hledá duševní klid i zdraví v tradičních náboženských a léčitelských systémech Východu. Mezi oblíbené způsoby, jak se vypořádat se stresem, patří bezesporu meditace. Ta má vědecky prokázané účinky na zdraví, a právě o nich dnes bude řeč.

Pokračování

Vitamin D: Jak ho získat i bez sluníčka?

Obrázek

Vitamin D patří mezi látky, které jsou pro naše tělo nezbytné, ale získává ho jen velmi těžko, především v zimním období. Vzniká totiž při dopadu slunečních paprsků na kůži, a tak není žádným překvapením, že v zimě je jeho příjem žalostně nízký. Naštěstí existují i potraviny, které vitamin D obsahují a které mohou posloužit jako jeho náhradní zdroj tehdy, když je slunečního svitu nedostatek.

Pokračování

Do nového roku zdravě

Obrázek

Novoroční předsevzetí se často týkají zdravotního stylu: zhubnu, přestanu kouřit, začnu běhat, přestanu jíst smažené… Drastické diety a hodiny každodenně strávené v posilovně sice nejsou příliš vhodné, drobné změny životního stylu ale rozhodně nejsou na škodu. Obzvláště po vánočních svátcích. Proto vám přinášíme několik tipů, jak vykročit do nového roku správně a zdravě.

Pokračování

Ajurvéda III. - Recepty pro vyrovnání dóš

Obrázek

V předchozích dvou dílech jsme se seznámili s jednotlivými tělesnými typy, s nimiž pracuje indické lékařství zvané ajurvéda, a taky s obecnými pravidly jejich stravování. Dnes si společně uvaříme jídla, která jsou nejen chutná, ale také vedou k vyrovnání dóš a nastolení rovnováhy v organismu.

Pokračování

Ajurvéda II. - Zásady správného stravování

Obrázek

V prvním dílu našeho nového seriálu o ajurvédě jsme si představili tři energetické principy zvané dóši, jejichž harmonie je základem fyzického i psychického zdraví. V dnešním pokračování si představíme tělesné typy, které z nauky o dóšách vycházejí, a řekneme si, jak by se osoby s jednotlivými typy měli stravovat.

Pokračování

Ajurvéda I. - Indická cesta ke zdraví

Obrázek

V dnešním uspěchaném světě jsme si zvykli řešit zdravotní problémy všemožnými léky, málokdy ale pátráme po příčině onoho problému a snažíme se ho řešit přirozenou cestou, pomocí správného životního stylu, bylinek a potravin. Pro ty, kdo by chtěli zlepšit svůj zdravotní stav (nejen fyzický, ale i psychický), jsme připravili celou sérii článků o ajurvédě. V dnešním, prvním dílu si řekneme, co ajurvéda vlastně je a na jakých principech staví.

Pokračování

Máme se vyhýbat tukům?

Obrázek

Tuky jsou dnes takovým strašákem, podobně jako bílá mouka, cukr a éčka. Tučným pokrmům se mnoho z nás snaží vyhýbat, což je v jistých případech rozhodně správně, na druhou stranu ale tuky potřebujeme pro správnou činnost svého organismu. Jak tedy zajistit příjem tuku, abychom svému zdraví neuškodili, nýbrž prospěli?

Pokračování

Jak si v kanceláři udržet zdraví i figuru

Obrázek

Když máte strávit celý den zavření v kanceláři a ze své kolečkové židle za počítačem se sotva můžete zvednout, vaše tělo dostává zabrat. Mohou vás bolet záda nebo krční páteř a také můžete zpozorovat mírné přibírání na váze, případně i drobné špíčky. Pravděpodobně vás od monitoru rozbolí i oči. Jak těmto drobným, ale nepříjemným problémům zabránit?

Pokračování

Odšťavňujeme snadno a rychle

Obrázek

Schválně, kolik porcí ovoce a zeleniny denně sníte? Průměrný člověk má do svého jídelníčku zahrnout 400 g ovoce a zeleniny každý den, zelenina by měla převažovat. Takové množství může být někdy obtížné spořádat v syrovém stavu, a tak je vhodné ovoce a zeleninu různě upravovat. Skvělou volbou je odšťavňování.

Pokračování

Nejlepší potraviny pro úpravu krevního tlaku

Obrázek

Se špatným krevním tlakem se potýká nejeden z nás. Možná vás překvapí, že se tento problém zdaleka netýká jen starších osob, ale i mladých, kteří jsou často ve stresu nebo žijí nevhodným životním stylem. S vysokým i nízkým tlakem se naštěstí dá bojovat, aniž byste se museli dopovat prášky.

Pokračování

Seitan: Místo masa pšeničný lepek

Obrázek

Čím dál tím více lidí přechází na čistě rostlinnou stravu, důvody mohou být zdravotní, ekonomické, etické či jakékoliv jiné. Každý vegan i vegetarián potřebuje hodnotný zdroj bílkovin, které ostatní přijímají hlavně z masa. Jednou z možností, jak zásobit své tělo proteiny, je seitan.

Pokračování

Zdravotní kalkulačka

:
: